Tuesday, April 21, 2009

Setulus Setia Seindah Nama

" Betapa Rasulullah S.A.W setia pada Khadijah, tiada seorang pun yang mampu mencapai takhta at-Tahirah dalam hati baginda S.A.W. Tidak juga Aisyah isteri yang dicintainya. Rasulullah S.A.W setia kepada semua isteri baginda, mengasihi setiap seorang dengan nilai masing-masing...."
Novel karya Siti Haznena Abdul Hamid ini amat sesuai dibaca bagi penggemar novel yang inginkan kelainan. Setiap patah katanya mengandungi makna tersirat. " Kalau adik jumpa, belikan untuk kakak ya." begitu berminat kakakku yang sorang ni.
Novel ini mengisahkan seorang lelaki yang bernama Bushra, telah memohon jawatan sebagai guru tuisyen di sebuah pusat tuisyen yang dimiliki oleh seorang gadis yang bernama Nazneen Ilyasa'. Sebenarnya Bushra merupakan seorang pekerja pencari jodoh Agensi Mahligai yang diminta oleh adik Nazneen iaitu Hakeem untuk menolong mencari jodoh untuk kakaknya. Sepanjang perkenalannya dengan Nazneen, Bushra telah tertarik dengan Nazneen dan terdetik di hati untuk memiliki Nazneen disebabkan oleh penampilan serta budi bahasa yang menarik berbanding dengan kekasihnya Zasha. Namun, Nazneen ialah seorang wanita yang mempunyai prinsip hidup tersendiri. Lamaran dari Kazim tidak dapat diterimanya kerana perbezaan pendapat mengenai konsep perkahwinan dalam Islam. Pertemuan semula dengan Alif, iaitu bekas sahabat yang dicintai telah menyemarakkan semula rasa kasih yang telah kecundang dan tertewas oleh pilihan sahabatnya itu sendiri yang telah mengahwini sahabat baik mereka. Akhirnya...jangan lupa membaca novel ini....menarik!

2 comments: