Monday, November 8, 2010

Seorang Ibu Tua

Tatkala aku sampai di perkampungan sepi itu,dedaunan bagai menyambut kedatanganku dengan senyuman yang dibasahi zikir. Memuji-muji nama Allah, Pencipta sekalian alam. Seketika aku dipagut sendu. Betapa dedaunan ini masih setia menyambut huluran salam. Biarpun bertahun lamanya dibelenggu sepi dan luka terpinggir keseorangan.

Kulihat seorang ibu tua, terbongkok-bongkok, mencari ranting-ranting pepohonan yang kering untuk dibuat kayu api. Seribu kerut diwajahnya menggambarkan usianya hampir mencecah sembilan puluh tahun. Betapa masih panjang usianya untuk menghirup udara di dunia ciptaan Tuhan ini. Alhamdulillah, rasa syukurku menyelinap ke seluruh ruang rasa. Betapa aku masih lagi diberi peluang untuk mengisi ruang-ruang sepinya, berceloteh dan menyulam kasih untuknya.

Seketika, aku jua melihat seorang lagi ibu, yang kini jua sepi keseorangan memandang jauh ke hadapan. Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya. Subhanallah! Betapa dia diberi kekuatan untuk mengharungi liku-liku kehidupan ini dengan tabah dan pasrah.. Sungguh!..doaku sentiasa mengiringinya dalam kasih yang tulus. Berderai jua air mata ini.

Dan di suatu sudut....aku masih lagi terlihat...dia yang masih terlantar...belum menerima hidayah-Nya kerana dia tidak pernah sedar...jua mungkin tidak akan sedar..apakah untuk selamanya..aku jua tidak pasti..dalam rasa kesal...pasrah tetap menghimpit..!

No comments:

Post a Comment