Wednesday, February 9, 2011

Ini Buku Saya

Gelagat Adi dan Shafiq menyentak tumpuanku untuk menerangkan 'Cara-cara Menjawab Soalan Pemahaman' kepada pelajar-pelajar kelas 1 Bestari 3 itu.

"Cikgu! Adi dan Shafiq berebut buku" Shamin selaku ketua tingkatan bersuara kuat menerjah telingaku.

Kulihat mereka berdua menarik baju sesama sendiri. Pelajar-pelajar lain mula memberi tumpuan kepada mereka.

"Adi dan Shafiq, sila ke hadapan!" suaraku memecah keheningan blok C banggunan sekolah Seri Rawa yang tersergam indah itu.

"Shafiq curi buku saya cikgu, tengok ini tulisan saya, format menulis ringkasan dan pemahaman" Terketar-ketar Adi bersuara untuk menyakinkanku.

Pelajar-pelajar lelaki mula mengelilingi meja guru. Rimas pula aku dibuatnya.

"Ya cikgu, Shafiq memang suka mencuri, dekat kampung dia curi basikal adik saya" Shamin pula menambah.

"ini buku saya cikgu, dah banyak saya tulis. Cuba cikgu tengok buku karangan ini, sama tak dengan tulisan saya?" Shafiq mempertahankan dirinya. terkial-kial dia menunjukkan buku karangannya kepadaku.

Eh! hampir sama. Aku menilik di dalam hati. Terdapat dua jenis tulisan di dalam buku itu. Kedua-dua jenis tulis itu menyamai tulisan Adi dan Shafiq. Buku siapa ini?. Aku jua jadi keliru. Sukar untuk aku beri jawapan. Rakan-rakan Adi menyokongnya dan menuduh Syafiq yang mencuri buku Adi. Sememangnya Adi juga malas menulis. Buku latihannya selalu diletakkan dimerata-rata tempat. Memang patut kena curi. Aku berleter di dalam hati.

"Baik, sekarang ikut cikgu ke bilik guru. Kalau kamu berdua tidak mahu mengaku, saya perlu bawa kamu berjumpa penyelia tingkatan" Aku membuat keputusan untuk meredakan ketegangan. Suasana di dalam kelas riuh rendah. Sebagai guru, aku perlu meneruskan aktiviti pembelajaran pada hari itu walaupun objektif pengajaran tidak tercapai sepenuhnya.

No comments:

Post a Comment