Sunday, February 6, 2011

Suburnya Kenangan 1

Hujan turun mencurah-curah pagi itu. Kedinginan pagi mencengkam tulang. Bunyi katak bersahutan membingitkan telinga. Kedengaran suara emak mendayu-dayu membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Idayu mencelikkan matanya. Sememangnya sudah rutin harian, emak bangun di sepertiga malam, menunaikan solat tahajud dan membaca ayat-ayat suci Al-Quran sebelum tibanya solat subuh. Idayu teringin untuk menjadi seperti emak, namun masih tak mampu untuk menahan rasa mengantuk dan mungkin juga godaan iblis yang dilaknat Tuhan!
Suara azan berkumandang mendayu-dayu kedengaran dari corong radio menandakan waktu subuh. Idayu tergesa-gesa bangun untuk mandi dan menunaikan solat subuh berjemaah dengan emak dan ayah.
“Eh, mak masak bihun goreng ya, sedapnya” Idayu meyapa mesra emaknya yang sibuk menyediakan sarapan. Setiap pagi emak tidak pernah lupa menyediakan sarapan untuk mereka. Sememangnya itulah rutin hariannya.
Mereka bersarapan bersama-sama. Ayah makan dengan penuh berselera, Sememangnya bihun goreng merupakan makanan kegemaran ayah. Idayu menghabiskan bihun goreng dan memasukkan sedikit ke dalam bekas sebagai bekalannya ke sekolah. Waktu rehat tidak perlu membeli makanan dan duit yang dibekalkan oleh ayahnya akan disimpan di dalam tabung. Keperitan hidup susah sentiasa menyedarkan Idayu betapa pentingnya amalan berjimat cermat.
Tubuh kurus Idayu dengan cergas memasukkan buku-buku yang telah dipilihnya mengikut jadual waktu yang telah ditetapkan ke dalam beg sekolahnya. Beg tersebut diletakkan dibahagian belakang basikalnya dan diikat dengan tali getah supaya tidak terjatuh. Idayu mengayuh basikalnya perlahan-lahan menuju ke rumah sahabat baiknya Nur Hana.

No comments:

Post a Comment